תזונה נכונה לילדים

קצב החיים שלנו עשוי להקשות על הורים רבים אשר נעים בין העבודה, הסידורים, הנסיעות, הקפצת הילדים לגן או לבית הספר ולחוגים ועוד כך שישנם מקרים בהם ההורים מעדיפים לתת לילד לאכול המבורגר ושוקולד כדי שיהיה רגוע וכדי שלא יהיה צורך להיאבק איתו על אכילת המזון הביתי. התנהגות כזו אינה נכונה משום שהיא עלולה להרגיל את הילד לאכול מזון שאינו בריא – מזון שיגרום להשמנה, בעיות בלימודים ואף בעיות בריאותיות. כדי למנוע מהילד לסבול מהבעיות הללו חשוב להבין מהי תזונה נכונה לילדים.

אכילה נכונה ובריאה אשר מספקת לילד את אבות המזון הדרושים הינה חלק בלתי נפרד מחינוך נכון – היא תסייע לו בהמשך חייו והיא לא פחות חשובה מההשכלה של הילד ויחסו לסביבה – כך שאת אותה תשומת הלב שניתנה לנושא המזון בגיל הינקות יש לתת בהמשך.

חשיבות התזונה

גוף בריא הוא גוף שמתחדש ומתקן את עצמו ואכילה שאינה בריאה ומותאמת לילד לא תאפשר לגופו להתחדש ואף תגרום לשחיקה. בגילאים צעירים המערכות מתפתחות והן מושפעות מהתזונה שהילד מקבל, גוף שלא מקבל את המזון הדרוש עלול לפתח בעיות שלא בטוח יהיה ניתן לתקן בהמשך. בניגוד לכך – תזונה נכונה לילדים תאפשר לגופו של הילד להתפתח בצורה תקינה – העצמות והשיניים שלו יהיו חזקות ובריאות, מערכת העצבים תפעל באופן תקין, מהירות התגובה שלו תהיה תקינה, מערכת החיסון והשרירים שלו יפעלו באופן תקין, יפחתו הסיכויים לסוכרת ויהיה ניתן למנוע נטייה להשמנה. נטייה להשמנה מושפעת מכמה גורמים וביניהם – הכמות של תאי השומן. ייצור השומן בגוף מתרחש עד לגילאי העשרה ולאחר מכן תהיה ההרזיה או ההשמנה צמצום או התרחבות של התאים הקיימים. במילים אחרות – ככל שיהיו לילד יותר תאי שומן – כך תגבר נטייתו להשמנה בעתיד.

אז איך מרגילים את הילד לאכול בצורה נכונה?

לא תמיד קל להרגיל את הילד לצרוך מזון בריא ולכן מומלץ להרגיל אותו מוקדם ככל האפשר. רצוי לתת לילד לנסות לאכול מאכלים מגוונים – אכילת מזון מגוון תפחית את הסיכון לאכילת מזונות שמכילים הרבה סוכר. אין צורך לחשב את הקלוריות באופן מדויק (המטרה היא לא לפתח אובססיה) אך באופן כללי צריכים ילדים בגיל 3 לצרוך כ – 1300 קלוריות, ילדים בגיל 4-6 צריכים לצרוך כ – 1800 קלוריות וילדים בגיל 7-10 צריכים לצרוך כ – 2000 קלוריות.

תזונה נכונה לילדים – נקודות חשובות

*חלבון: חשוב להקפיד לכלול בארוחות כמות חלבון מספיקה – החלבון דרוש לגדילה ומאפשר לתאים – לרבות תאי השריר להתפתח. את החלבון ניתן למצוא במוצרי חלב, בבשר רזה, בדגים, בעוף, בביצה, בשעועית ועוד.

* שומנים: צמצמו את כמות השומן הרווי אשר נמצא בחמאת קקאו, שומן דקלים, מרגרינה, חמאה וכו' – שומן זה מכיל קלוריות ריקות וגורם לעלייה ברמת הכולסטרול הרע ( LDL). כמו כן, יש לצמצם את הצריכה של שומן טראנס. הפחתה בצריכת שני סוגי השומנים הללו יכולה למנוע מחלות בכלי הדם ומחלות לב.

ניתן לצרוך שומן בלתי רווי – שומן זה – בניגוד לשומן הרווי ולשומן הטראנס מכיל אומגה 3, אומגה 9 ואומגה 6 – חומצות שומן שהגוף צריך. כמו כן, יכול השומן הבלתי רווי להפחית את רמות הכולסטרול. כמובן שאין לצרוך יותר מידי שומן בלתי רווי. השומן הבלתי רווי נמצא בזיתים, תירס, אגוזים, טחינה, סויה, שמן זית ועוד כאשר הטחינה, האגוזים והאבוקדו מכילים גם חלבונים, מינרלים וויטמינים.

*סידן: הקפידו לתת לילד לאכול מוצרי חלב, טחינה, ירקות ירוקים, סויה וכו'- המזונות הללו מכילים סידן. צריכת הסידן בכמות הדרושה (גיל 2-6 כ – 600 מ"ג בממוצע ליום, גיל 7-12 כ – 800 מ"ג ליום וכו') תסייע בבנייה וחיזוק העצמות והשיניים ותפחית את הסיכוי לאוסטופורוזיס. כמו כן, יש לבדוק האם יש לילד מספיק ויטמין D אשר מסייע לספיגת הסידן.

*ברזל: הקפידו לתת לילד מוצרים שמכילים ברזל. ילדים זקוקים לכ – 10 מ"ג של ברזל בכל יום והדרישה עולה עם ההתבגרות. הברזל חשוב לבנייה ושמירה על השרירים ולייצור הדם. הברזל נמצא בבשר ועוף, במוצרי חלב, בדגים ועוד. חשוב לשלב בארוחות שמכילות ברזל מזונות שמכילים ויטמין C ולהפריד בין ארוחה עשירה בברזל ובין ארוחה שמכילה סידן כדי לאפשר ספיגה טובה.

* הפחיתו בכמות המלח והסוכר – חשוב להקפיד על כך שהילדים לא יצרכו יותר מידי מלח וסוכר כמו למשל – דגנים עשירים בסוכר, סוכריות, שוקולד, משקאות עם סוכר, קטשופ ועוד משום שהילדים מתרגלים לטעם ומתקשים להחליף את המאכלים בהמשך.

*שתיית מים – כדי לדעת האם הילד שותה מספיק יש לבחון את צבע השתן. למעט השתן של הבוקר צריך השתן להיות שקוף. שתן צהבהב, כהה ובעל ריח חריף מצביע על מחסור בנוזלים. רצוי לצמצם את שתיית המיצים הממותקים אשר מכילים הרבה סוכר וקלוריות ולהרגיל את הילד לשתות מים. במידה והילד מסרב לשתות מים ניתן להפוך את המים לאטרקטיביים יותר על ידי הוספת קרח בצורות מיוחדות או רכישת כוסות עם איורים. ניתן ואף רצוי לתת לילד לשתות מים עוד בעודו תינוק.

להתחיל כבר היום

הקפדה על הנקודות שהוזכרו תסייע לכם – ההורים לשמור על ילדכם ולהרגיל אותם לצרוך מזון בריא. כמו כן, חשוב לאכול את הארוחות יחדיו ובמידה והילדים אוכלים בגן או בבית הספר לבדוק מהו המזון שהם מקבלים ובמידת הצורך לשנות אותו. מעבר לזאת, יש לתת לילדים דוגמה אישית – לצרוך את אבות המזון הדרושים, להימנע או להפחית באכילת מאכלים מסוימים, לאכול בכמויות סבירות ולשתות הרבה מים. תזונה נכונה לילדים תאפשר לילדים לגדול ולהיפתח באופן תקין ולכן יש להתחיל כבר היום ולסייע להם לממש את הפוטנציאל שלהם.

 

 

 

 

 

Share This
תפריט עמודים
×