ויטמין C, לא מה שחשבתם

ויטמינים הוא נושא מסקרן המעסיק לא מעט אנשים ברחבי העולם.
כבר מהרגע שתינוק יוצא לעולם – אחד הנושאים הראשונים בהם עוסקים ומדריכים את ההורים הוא חשיבות צריכת הויטמינים.
הפעם בסדרת הכתבות של דליקייט קייטרינג בע״מ, אנו נעסוק בויטמין C, ונחשוף בפיניכם בתמצות ובצורה ברורה את המיתוסים הנפוצים בכל הקשור לצריכת ויטמין C בקרב ילדים ונוער.

כיצד נוכל להעניק לילדנו את הכמות הרצויה? באיזה אופן הכי כדאי לצרוך אותו? ומה דעתם של דיאטנים קליניים על שתיית 'מיץ טבעי'?

אם נשאל את האדם הממוצע ברחבי העולם מהו המקור הטוב ביותר לויטמין C, כמעט תמיד התשובה תהיה – מיץ תפוזים. אבל לא כך הדבר…
ראשית נאמר שהמקור המועדף לויטמין C הוא ממזון טרי וטבעי. כאשר מייצרים מיץ תפוזים תעשייתי, אשר עובר תהליכי פסטור ושימור על מנת להאריך את חיי המדף, הויטמין C (הידוע גם כחומצה אסקורבית) הטבעי שבתפוזים נהרס. לכן בתעשייה מקובל להוסיף תוסף ויטמין C בכדי לשמור על רמות גבוהות.
אז איך ניתן לילדינו את הכמות היומית המומלצת של הויטמין C? פשוט מאד, מספיק שנחתוך להם מנת ירק כמו גמבה אדומה, עגבנייה או שעועית ירוקה או מנת פרי כמו קיווי או תותים. לילד בריא אין הכרח לתת תוספים, אלא בהנחיית גורם מוסמך.
יש גם משמעות לגודל החיתוך. ככל שנחתוך גדול יותר ונאכל כמה שיותר קרוב למועד ההכנה – כך כמויות הויטמין C יישארו גבוהות. אם נטחן את הפרי או הירק ונכין מיץ או שייק, שטח הפנים יגדל וכך גם ההתחמצנות של הויטמין אשר רגיש לחום ולחמצן.

המיתוס של המיץ הטבעי
ואם כבר מדברים על מיצים…קיים מיתוס האומר: "בריא לשתות מיץ טבעי". אך אין זה מדויק. כל דיאטן קליני ימליץ לאכול את הפרי השלם ולהימנע ממשקאות סחוטים או שייקים, גם אם המקור הוא טרי וטבעי. זאת מפני שכדי להפיק כוס מיץ יחידה יש לסחוט מספר מנות פרי או ירק אשר עשויות להגיע ל-8 כפיות סוכר במקרה של מיץ תפוזים או 5 כפיות סוכר במקרה של מיץ גזר העשוי מ-4 גזרים. מה גם שאת הסיבים התזונתיים החשובים כל כך לבריאות ילדינו – אנו משאירים במסחטה.
חשוב להקפיד על צריכה יומית של ויטמין C בקיץ ובחורף באותה מידה, וניתן להשיג את הכמות היומית המומלצת (RDA) לילדים ונוער בקלות רבה:
ילדים, 4-8 שנה – 25 מ"ג
ילדים, 9-13 שנה – 45 מ"ג
נערים, 14-18 שנה – 75 מ"ג
נערות, 14-18 שנה – 65 מ"ג
בגמבה אדומה בינונית (110 גרם) יש בממוצע כ-140 מ"ג ויטמין C. עכשיו תחליטו בעצמכם אם כדי לשתות מיץ תפוזים…

אנו בדליקייט מקפידים להוסיף ירק או פרי, עשירים בויטמין C, בכל ארוחה. כך משיגים הילדים את מנת הצריכה היומית הנחוצה להם.

Share This
תפריט עמודים
×